Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Узагальнення причин повернення відділом ДВС без виконання постанов Крижопільського районного суду Вінницької області про накладення адміністративного стягнення у справах про адміністративні правопорушення
у 2015 р. та перше півріччя 2016 року.
Відповідно до плану роботи на перше півріччя 2016 року , було проведено узагальнення причин повернення відділом ДВС без виконання постанов Крижопільського районного суду Вінницької області про накладення адміністративного стягнення у справах про адміністративні правопорушення .
Виконавче провадження має важливе значення: воно є визначеним законом адміністративним процесуально-правовим засобом, який забезпечує примусове виконання рішень судових і не судових органів і тим самим реалізує захист суб'єктивних прав громадян та організацій. Ним усуваються порушення майнових і особистих немайнових прав шляхом застосування процесуальних засобів і способів примусу до осіб, які добровільно не виконали свої обов'язки.
Виконання постанов про накладення адміністративних стягнень є заключною стадією провадження в справах про адміністративні правопорушення.
Від того, наскільки своєчасно і повно виконуються постанови, значною мірою залежить ефективність зазначеного провадження, всього інституту адміністративної відповідальності.
Постанова про накладення адміністративного стягнення – це, так би мовити, виконавчий документ, вона є обов’язковою для виконання всіма державними і громадськими органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами і громадянами.
З метою підвищення оперативності виконання постанов, а також забезпечення прав особи ст. 303 КпАП закріплено строки, протягом яких постанова може бути звернута до виконання, іншими словами, передбачено строки давності виконання постанов. За загальним правилом постанова про накладення адміністративного стягнення не підлягає виконанню, якщо її не було звернуто до виконання протягом трьох місяців з дня винесення. Варто зазначити, що постанова вважається звернутою до виконання, коли орган (посадова особа), який її виніс, вручає або надсилає її копію відповідній особі або надсилає органу, уповноваженому безпосередньо її виконувати
Контроль за правильним і своєчасним виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення здійснює районний суд. Здійснюється цей контроль, перш за все, шляхом перевірки ознайомлення порушника із змістом постанови, своєчасністю вручення йому її копії, надісланням постанови органу (посадовій особі), уповноваженому безпосередньо її виконувати. У відповідних документах органу (посадової особи), який виніс постанову, робиться відмітка про повне виконання постанови або про неможливість її виконання з об’єктивних причин.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження» саме виконавче провадження являється завершальною стадією судового провадження. Виконавче провадження являється сукупністю дій органів і посадових осіб, спрямованих на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які здійснюються на підставах, у спосіб та в межах повноважень, визначених Законом України «Про виконавче провадження». Тобто Закон України «Про виконавче провадження» визначає умови та порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню та невиконанню їх у добровільному порядку.
.
Так за 2015 рік районним судом розглянуто 730 справ про адміністративні правопорушення , на 653 особи районним судом накладено адміністративне стягнення . Визнано винними та піддано адміністративному штафу 350 громадян району на загальну суму 318688 грн.. , з них сплачено добровільно тільки 212789 грн., а на суму 105899 грн судом направлені постанови на примусове стягнення штрафу . Примусове виконання рішень здійснюється державною виконавчою службою Крижопільського районного управління юстиції на підставі постанови суду.
Однак на суму 32416 грн. до суду не надходила інформація про стан виконання стягнення.
Проаналізувавши також період з 01.01.2016 по 31.05.2016 року за постановами суду не стягнуто 8942 грн.
Таким чином районний бюджет Крижопільського району не доотримав 41358 грн.
Крім того має місце і значні повернення виконавчою службою Крижопільського району постанов без виконання. Основними причинами повернення без виконання постанов у справах про адміністративні правопорушення державний виконавець вказує про відсутність в постанові про адміністративне правопорушення ідентифікаційного податкового номера боржника.
Хоча відповідно до статті 11 Закону України «Про виконавче провадження» з метою своєчасного виконання рішення суду державний виконавець має право одержувати безоплатно від органів, установ, організацій, посадових осіб, сторін та учасників виконавчого провадження необхідні для проведення виконавчих дій пояснення, довідки та іншу інформацію, у тому числі конфіденційну, тобто державна виконавча служба може безоплатно та у визначені нею строки одержати інформацію про індивідуальний ідентифікаційний номер боржника.
При цьому, державний виконавець мав би використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб (ч. 1 ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження»).
Крім того Державний виконавець також зобов’язаний вживати передбачених цим Законом заходів примусового виконання рішень, тобто використовувати свої права, неупереджено, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії (ч. 1 ст. 11 Закону України «Про виконавче провадження»).Запити державного виконавця про надання інформації є обов’язковими до виконання (ч. 2 ст. 5 Закону України «Про виконавче провадження»).
Стосовно ж постанови суду (виконавчого документа) без ідентифікаційного коду/номеру, який фактично є остаточним судовим рішенням у справі обов’язковим до виконання на території України, державна виконавча служба навіть не приступає до його виконання, відмовляючи стягувачу за умов, що у розпорядженні державного виконавця є персоніфіковані дані про боржника, достатні для проведення першочергових виконавчих дій
Крім того існують і , інші відомості, у постанові суду , які ідентифікують правопорушника і можуть сприяти примусовому виконанню, такі як дата і місце народження боржника, паспортні дані місце роботи боржника, місцезнаходження майна боржника, тощо зазначаються у виконавчому документі в тому випадку якщо вони відомі суду, що видав виконавчий документ.
Верховний Суд України, розтлумачив, що «вимоги до змісту виконавчого листа встановлені ч. 1 ст. 18 Закону України від 21 квітня 1999 р. № 606-ХІV «Про виконавче провадження», якою передбачено, що у виконавчому листі потрібно зазначати індивідуальний ідентифікаційний номер боржника (фізичної особи), а п. 6 ч. 1 ст. 26 цього Закону встановлено, що у разі невідповідності змісту виконавчого листа вимогам ст. 18 державний виконавець відмовляє у відкритті виконавчого провадження. Разом із тим відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 11 Закону України від 21 квітня 1999 р. № 606-ХІV «Про виконавче провадження» державний виконавець при здійсненні виконавчого провадження має право з метою захисту інтересів стягувача одержувати безоплатно від органів, установ, організацій, посадових осіб, сторін та учасників виконавчого провадження необхідні для проведення виконавчих дій пояснення, довідки та іншу інформацію, у тому числі й конфіденційну».
З цього приводу Верховним судом зроблено висновок про те, що відсутність у виконавчому листі певних даних про особу боржника не є підставою для відмови державним виконавцем у відкритті виконавчого провадження.
Звичайно, це є не просто висновок, а правовий висновок Верховного Суду України. Це означає, що він стає обов’язковим для виконання всіма суб’єктами владних повноважень, у т.ч. органами ДВС.
Заступник керівника апарату Світлана Гурачок